administrator |
Administrator |
|
|
Dołączył: 07 Cze 2007 |
Posty: 88 Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Centrum Dowodzenia |
|
|
|
|
|
|
SPIS TRESCI:
1. Wstęp
2. Rozwinięcie
3. Zakończenie
1. Wstęp
Na wstępie chciałabym wytłumaczyć wszystkim, co to jest opis treningu:
Tak więc jest to widziany waszymi oczami prawidłowy trening opisany waszymi słowami. Opisujecie po kolei:
- wstęp (czyszczę konia, przygotowuję do jazdy i koniecznie rozprężam - w przypadku treningu wierzchowego z siodłem, ale bez jeźdźca przelonżować, a treningu pokazowego lub innego bezsiodłowego oprowadzamy konia stępem)
- rozwinięcie I (możemy konia dosiąść, rozgrzać i ewentualnie cavaletti, niskie przeszkody, albo figury w chodach rozluźnionych, na długiej wodzy, trening bezsiodłowy - możemy konia przelonżować lub pokłusować z nim w ręku)
- rozwinięcie II (teraz przechodzimy do trudniejszej części treningu, tu możemy np. skoczyć kilka przeszkód wyższych o np. 20cm niż klasa konia, wykonywać figury dresażowe na kontakcie, albo, w przypadku innych treningów - dać większe obciążenia tego treningu, czyli np. praca z koniem w basenie, wolny galop na torze, itp.)
- rozwinięcie III (tutaj możemy przejść do najtrudniejszej części, czyli np. przejazdu parkuru ODPOWIEDNIEGO DO KLASY KONIA, lub przejazdu dresażowego również ODPOWIEDNIEGO DO KLASY KONIA; w treningu wyścigowym możemy przejechać dystans wyścigowy w szybszym galopie lub cwale ścigając się z innym koniem; możemy również pojechać w teren)
- zakończenie (nagradzamy konia za dobrą pracę, koniecznie rozstępowujemy, żeby nie nabawił się kontuzji)
2. Rozwinięcie
Chciałabym poruszyć tu bardzo ważny temat. Mianowicie - konie klasy L w dresażu nie chodzą w chodach zebranych, lecz w zebraniu (zganaszowaniu), ale nie jest to konieczne w tej klasie. W klasie L skoków natomiast konie z pewnością nie mogę na treningach skakać przeszkód 160cm, ani chociażby 120cm. Jest to ważne, gdyż za nie przestrzeganie tego punktu regulaminu koń za niewłaściwy trening dostanie punkty minusowe! Może przedstawię tu, w jakich klasach występują dane elementy:
SKOKI
LL - do 80cm
L - do 100cm
P - do 110cm
N - do 120cm
C - do 130cm
CC-1 - do 140cm
CC-2 - do 150cm
CC-3 do 170cm (w realnym świecie jest powyżej 150cm, ale my robimy limit)
Konkursy potęgi skoku koń może skakać, jeżeli jest na poziomie kl. CC-1 i wyższym.
DRESAŻ
*L*
- Chody: step swobodny (na długiej wodzy), step posredni, kłus roboczy, galop roboczy.
- Przejscia:
step posredni – stój – step posredni,
step posredni – kłus roboczy – step posredni,
kłus roboczy – stój – kłus roboczy,
kłus roboczy – galop roboczy – kłus roboczy.
- Ćwiczenia: żucie z reki (wydłużenie i obniżenie szyi przy
jednoczesnym żuciu kiełzna), koło o średnicy 20 m
- Cel:
• rozluźnienie, swoboda i giętkość konia;
• dążność do ruchu naprzód;
• wyraźny i niezmienny rytm;
• akceptacja kiełzna;
*P*
- Chody: stęp swobodny, step pośredni, kłus roboczy, kłus pośredni, galop
roboczy, kontrgalop, ustępowanie od łydki.
- Przejscia: wydłużenie kroku w kłusie i galopie.
- Cwiczenia: żucie z reki, koło o średnicy 15 m, serpentyna o trzech łukach (kłus) i półkola w kontrgalopie.
- Cel:
• potwierdzenie sprostania wymogom klasy L;
• zapoczątkowanie używania siły pchającej oraz uzyskania pewnego stopnia równowagi i przepuszczalności;
• wydłużenie ram i kroków w kłusie, wydłużenie galopu z jednoczesnym utrzymaniem rytmu chodu, równowagi i prostego konia;
• utrzymanie jakości kłusa w ustępowaniu od łydki, utrzymaniu właściwego ustawienia (kąt) względem ściany lub przekątnej oraz pozostawania w równowadze, jakość chodów, zgięcie i wykonanie rysunku koła 15 m, serpentyny i półkola w galopie;
*N*
- Chody: stęp pośredni, stęp wyciągnięty, stęp swobodny, kłus zebrany, kłus roboczy, kłus pośredni, kłus wyciągnięty, galop zebrany, galop roboczy, galop pośredni, chody boczne w kłusie (łopatka do wewnątrz, trawers), zwrot na zadzie, cofanie określoną liczbę kroków, zwykła zmiana nogi, ciąg w kłusie;
- Przejscia:
stój – kłus zebrany – stój,
kłus zebrany – kłus wyciągnięty – kłus zebrany,
galop zebrany – galop pośredni – galop zebrany,
step pośredni – galop zebrany – step pośredni.
- Ćwiczenia: oddawanie i nabieranie wodzy, wolty 10 m
- Cel:
• potwierdzenie sprostania wymaganiom kl. L i P;
• pokazanie, że dalszy trening umożliwił koniowi przyjęcie większych obciążeń związanych z obciążeniem zadu (zebranie) i większą siłę zadu (pchnięcie) oraz akceptację kiełzna;
*C*
- Chody: stęp wyciągnięty, stęp zebrany, kłus wyciągnięty, galop wyciągnięty, pojedyncza zmiana nogi, chody boczne w galopie
- Przejscia:
stęp zebrany – step wyciągnięty – stęp zebrany,
kłus zebrany – kłus wyciągnięty – kłus zebrany,
galop zebrany – galop wyciągnięty – galop zebrany,
stęp zebrany – galop zebrany – stęp zebrany,
cofanie - kłus zebrany (bezpośrednio);
cofanie - galop zebrany (bezpośrednio);
Cel:
• potwierdzenie sprostania wymaganiom poprzednich klas
• demonstracja rytmu, giętkości, akceptacji kiełzna, przepuszczalności, impulsu, braku skrzywienia, zebrania w każdym ruchu, szczególnie w chodach pośrednich, wyciągniętych i w przejściach, zarówno do chodów zebranych, jak i z chodów zebranych;
• występowanie wyraźnych różnic między chodami zebranymi, a wyciągniętymi
Narazie przedstawię wam tylko tyle klas, ale w najbliższym czasie postaram się nastepne.
Chodzi mi tylko o to, żeby podczas treningu klasy L wiedzieć, co się trenuje, gdyż w tej klasie NIE WYSTĘPUJĄ chody zebrane.
3. Zakończenie
Mam nadzieję, że zrozumieliście i będziecie się stosować do regulaminu. Nie ma wyjątków takich jak: "czy mogę nie pisać o rozgrzewce albo rozstępowaniu na koniec?" - musi być chociaż wzmianka, że to było, inaczej można ponieść naprawdę duże konsekwencje (np. kontuzja konia). Każdy trening, napisany po dacie, w której napisałam ten punkt regulaminu, w którym nie będzie odniesienia do regulaminu (czyt. dobra konia), uzyska punkty ujemne w kondycji danego wierzchowca i konsekwencje na zawodach i kontrolach weterynaryjnych, a także krótsze życie konia. |
|